"Šteniatko nepozná slová. Počuje len lásku."

Pamela Dugdaleová

Zdravie a výživa

Mulčovacia kôra z kakaa predstavuje pre psy nebezpečenstvo

Podrobnosti
Zdroj: Flickr.com/La.Catholique, licencia Creative Commons

Mulčovacia kôra z kakaových bôbov je pre psy nebezpečná. Aj keď štatistiky ukazujú na to, že 98 % psov neje kôru, určité riziko predstavuje práve pre zvyšné 2 %. To platí najmä pre šteňatá, ktoré všetko ochutnávajú a svet spoznávajú ústami. V prípade, že zjedia „kakaovú" kôru, smrť môže nastať do dvadsaťštyri hodín.

Sladká vôňa čokolády, resp. kakaových bôbov niektoré psy nesmierne priťahuje. Vo všeobecnosti čokoláda obsahuje alkaloid teobromín zo skupiny metylxantínov. Táto vysokotoxická látka pre psy sa nachádza vo všetkých typoch čokolád, najnebezpečnejšou je ale tmavá čokoláda.

Pri otrave čokoládou treba zvážiť:

• typ čokolády – tmavá je najnebezpečnejšia
  • veľkosť psa
  • požité množstvo - smrteľná dávka sa pohybuje od úrovne 100 – 300 mg na kilogram živej hmotnosti psa. Mierne príznaky intoxikácie teobromínom a kofeínom sa vyskytujú už pri dávke 20 mg/kg ž.hm., horšie príznaky pri dávke 40–50 mg/kg ž.hm. a kŕče sa objavujú pri dávke 60 mg/kg ž.hm.

Medzi varovné príznaky pri otrave patrí nadmerné močenie (môže ísť o príznak zlyhania obličiek), hnačka, nepokoj, bolesť brucha, zvracanie, triaška (dochádza k poškodeniu nervového systému), srdcová arytmia a kŕče (dochádza k poškodeniu nervového systému).

Nebezpečenstvo predstavuje pre psy aj mulčovacia kôra z kakaových bôbov. V prípade, že vznikne podozrenie z jej požitia, neváhajte ani chvíľu. Zoberte svojho miláčika k veterinárovi. Ten psa prehliadne a psovi poskytne prvú pomoc. Zvyčajne dochádza k indukovanému zvracaniu alebo akútnej operácii, kedy je potrebné zo žalúdka kôru odstrániť.

V každom prípade by ste mali dbať na prevenciu. Nepoužívajte kakaovú mulčovaciu kôru. V prípade, že ju však používate, skontrolujte jej zloženie a či obsahuje zmienku o metylxantínoch a pri hrách na záhrade dávajte na svojho miláčika pozor.