Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v prehliadaní si tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia vášho webového prehliadača pre súbory cookie súhlasíte s používaním cookies.

"Šteniatko nepozná slová. Počuje len lásku."

Pamela Dugdaleová

   

Spravodajstvo

Vedci potvrdili vplyv filmov na výber psieho plemena

Podrobnosti
Zdroj: Flikr.com/tsuacctnt, licencia Creative Commons

Filmy vplývajú už aj na výber psieho plemena. Podľa vedcov koreluje úspech filmu s výberom psieho plemena. A tento trend môže pretrvávať aj niekoľko rokov. Svoje výsledky zverejnili v magazíne PLoS ONE.

Podľa nového výskumu vedcov z University v Bristole, New Yorku a Západnej Carolíny má úspech filmu vplyv pri výbere psieho plemena. Najsilnejší vplyv podľa nich pretrvával začiatkom dvadsiateho storočia a s pribúdajúcimi rokmi klesal.

Vedci využili dáta American Kennel Club, ktorý združuje informácie o viac ako 65 miliónoch psov a analyzovali celkom 87 filmov, kde hrali vo významných úlohách psy.

Vplyv filmov bol podľa nich na výber plemena obrovský. Desať filmov s najsilnejším účinkom ovplyvnilo životy toľkých ľudí, že neváhali a na základe filmu si vybrali „svoje" plemeno. V priebehu desiatich rokov tak American Kennel Club registroval 800.000 psov.

Veľkým hitom sa stal film z roku 1943 Lassie sa vracia. American Kennel Club vtedy zaznamenal v priebehu dvoch rokov 40%-ný nárast registrovaných kólií. Ešte dramatickejším príkladom je až 100%-ný nárast staroanglických ovčiakov (bobtailov) po roku 1959, kedy sa na filmových plátnach objavil film Shaggy Dog z dielne Walta Disneyho.

Výskumníci zistili, že nárast popularity trvá po dobu jedného, dvoch, piatich a dokonca až desiatich rokov. Navyše zistili, že tieto zmeny trendu významne korelovali s počtom divákov, ktorí film videli. To podľa nich naznačuje, že sledovanie filmu môže spôsobiť dlhotrvajúce preferencie pre plemeno.

„Zamerali sme sa skôr na zmeny v trende popularity než na samotnú popularitu, aby sa zabránilo prisudzovaným trendom k filmom, ktoré boli už pred vydaním filmu," uviedol vedúci štúdie profesor Stefano Ghirlanda.

Tím tiež objavil celkový pokles o psie plemeno v priebehu storočí po vyjdení filmu. Staršie filmy sú spojené so všeobecne väčšou zmenou trendu, než novšie filmy. Tento jav môže byť podľa nich spôsobený zvýšenou konkurenciou s inými médiami, ako je televízia a internet, ale aj so zväčšujúcou sa konkurenciou medzi samotnými filmami. Zatiaľ čo v 40. rokoch 20. storočia sa psy na filmových plátnach zobrazovali v priemere raz za rok, už v roku 2005 to bolo sedemkrát viac.

Vedci už skôr poukázali na nevypočítateľné výkyvy typickej módy a módy popularity psieho plemena. Zistili, že čím rýchlejšie vzrástla popularita šteniat jedného plemena, tým rýchlejšie jeho popularita aj klesala. Pripisujú to k javu v popularite detských mien.

Navyše sa ukázalo, že obľuba psích plemien nesúvisí s ich správaním, temperamentov alebo zdravím. Hal Herzog, spoluautor príspevku uviedol, že plemená s viac žiaducim správaním, dlhovekosťou a menej zdedenými genetickými poruchami sa nestali populárnejšími než iné plemená. „Stručne povedané, kultúrne zmeny sa v značnej miere odrážajú aj v spôsobe výberu maznáčikov. Ide skôr o zmeny v móde, ktoré sú pominuteľné, než výber na základe funkčných vlastností," dodal.

„Ak ľudia kupujú hromadne psy, pretože sa objavili vo filmoch, dôsledky môžu byť negatívne hlavne pre samotné psy. Naše predchádzajúce štúdie zistili, že najobľúbenejšie psie plemená mal najväčší počet dedičných porúch," uviedol Alberto Acerbi z Ústavu archeológie a antropológie na univerzite v Bristole a spoluautor príspevku. „Niet divu, že sa snažíme dodržiavať sociálne podnety a módu. Ide totiž o veľmi efektívne stratégie v mnohých situáciách. Avšak, v určitých prípadoch sú výsledky negatívne. Pri výbere nového maznáčika by sme sa mali správať inak a nie módne," dodal.

© psisvet.sk

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť

   

Spolupracujeme s ...  

Kynologická revue       royal-canin
   
Máte záujem o spoluprácu?
Kontaktujte nás
   

Mediálne podporujeme  

Bratislavská kynologická a záchranná brigáda       Pes sympaťák
   
Kampaň Lacné šteniatka Tuláčik Brezno
   
Psia duša Žltý pes
   
Slovenská aliancia ochrancov zvierat table majmesrdce
   
Tulava labka table piestany
   
table sos psiky  
   
Hľadáte mediálnu podporu?
Kontaktujte nás
   

Newsletter  

Chcete vedieť, čo sa deje vo svete psov? Zaregistrujte sa a dostávajte pravidelne newsletter.
Aktuálny Newsletter

Newsletter budete dostávať najviac raz do týždňa